jaymera

Case study - Groei

Oorspronkelijke vraagstelling: hoe kunnen we onze klanten beter bedienen met een tweede productlijn en daarmee de belofte van significante groei waarmaken?

Kans

De oorspronkelijke vraagstelling van onze cliënt was niet helder genoeg geformuleerd. Al snel bleek dat er in dit succesvolle bedrijf een over-focus op producten bestond. De groeikans lag met name in de omschakeling van focus op het product naar focus op de oplossing voor de gebruiker. De geherformuleerde vraag luidt: welke strategieën leiden tot de meest aansprekende oplossingen voor gebruikers-typen die het beste bij onze onderneming passen? Hiermee zijn de dimensies van denken verruimd in twee richtingen: oplossingen in plaats van producten en gebruikerstypen in plaats van klanten.

Bij de co-creatie van deze strategieën heeft Jaymera ondersteund bij het ontwikkelen en implementeren van een innovatie framework.

Aanpak

Het innovatie proces is met een klein vast kernteam uitgevoerd. Het behelsde onder meer etnografisch onderzoek en waardeketen analyse om daarmee de nodige inzichten in gebruikerstypen en marktcapabilities en kansen te genereren. Daarnaast business model analyse om mogelijkheden en beperkingen van het bestaande business model en dominante logica in kaart te brengen. Concept visualisatie, ontwikkeling, prototyping en testen zijn uitgevoerd met hulp van stakeholders uit de organisatie en vertegenwoordigers uit de markt en potentiële partners. Het gehele proces is ondersteund door verandermanagement om voldoende betrokkenheid van de gehele organisatie tijdig te ontwikkelen. Jaymera voerde hierbij het programma management.

Versnelling

Het project heeft ertoe geleid dat de mens achter de klant als gebruiker centraal is komen te staan. Er wordt nu gewerkt met gebruikerstypen waarvoor passende oplossingen worden ontwikkeld die bestaan uit een combinatie van producten en diensten. Deze vormen de nieuwe standaard voor snelle innovatie binnen de gehele organisatie.

Bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen wordt nu standaard gewerkt met risico-verlagende prototypes en snelle testen om te leren. Om de benodigde capabilities voor het nieuwe business model te leveren wordt gewerkt met een aantal partners, waarmee versneld en minder risicovol de oplossing voor de klant wordt gegenereerd.

Eerste leveringen van oplossingen aan klanten binnen twaalf maanden na project kick-off. De cliënt lanceerde de volledige propositie binnen 18 maanden na project kick-off.