jaymera

Case study - Servitisation

Vraagstelling: hoe kunnen we beheerst stap-voor-stap groeien, gebruik maken van digitalisering en tegelijk het risicoprofiel van onze business verbeteren?

Kans

De traditionele markt voor deze machines krimpt, verdere verhoging van het marktaandeel voor machines is niet mogelijk en after-sales kansen zijn bijna volledig benut: het neerwaartse risico van deze business is enorm. Risicoverbetering en nieuwe groeikansen worden gezocht in servitisation, met name geintegreerde oplossingen gericht op outputverhoging, uitkomstverbetering en risicoverlaging voor de klant.

Jaymera heeft met een team van de client hiervoor een groeistrategie ontwikkeld, met als doel enerzijds substantiele groei van 50% over een periode van 5 jaar en anderzijds risicoprofielverbetering door nadruk op installed base en leveren van customer lifetime valiue.

Aanpak

Voor deze strategische transformatie is door Jaymera met een team van de client een actiegericht plan opgesteld, gericht op inhoud en mens. Onder Jaymeras practische begelding hebben diverse werkstromen (commercie, ontwikkeling, operations, verandermanagement) gewerkt aan onder andere: ontwikkeling van waardepropositie en organisatiestructuur, standaardisatie van producten, optimalisatie van processen en customer journey, bouwen van acceptatie en momentum bij medewerkers (verandermanagement), vebetering van digitale infrastructuur, optimalisatie van prestatie-management en wervingsbeleid van de gehele organisatie, en verbetering van verkoopbeleid en -methoden.

Resultaten

Klant herkent waarde van het aanbod beter. Betere beheersing van activiteiten. Verlaging van business risico. Verhoging van winstgevendheid. Grotere betrokkenheid van management en personeel. Groei.

Het project heeft ertoe geleid dat te leveren klantvoordelen centraal staan in het werk van alle medewerkers. Het productaanbod voor klanten is significant uitgebreid met hoogwaardige producten met een hogere winstmarge. Er wordt nu gewerkt met gebruikersprofielen waarvoor passende gestandaardiseerde best-practice oplossingen worden ontwikkeld die bestaan uit een combinatie van hardware, software en diensten. Meer focus op standaardisatie en proces-beheersing en daarmee kostenbesparing. Heldere prioriteiten en toekomstvisie.